◣◢XL:|◥◬ T𓇮◣◢E 𓇮S |◥◬◤◥ - Type’n’Tech Designlabor
Lecturers
Nina Juric
Nina Juric
Anonymous User
Supported (partly) by Diego Alatorre (UNAM/Mex)
Timeframe
13.10.2025 —
21.12.2025
Meeting Times
Tue 10:00 — 16:00
Thu 10:00 — 16:00
Description - EN

MXL: No Time is Now – Type’n’Tech Design Lab

Nowness. Liveness. Simultaneity.
How can parallel layers of time, asynchronous moments and fleeting presence be made visible in 8 weeks in the unconventional forms of a post-digital clock/timer intervention?

A classic design task – clock, timer, timepiece – is opened up, twisted, fragmented.
We build interfaces for time that is not linear.
Time that happens simultaneously.
Time that reacts live.
Time that breaks free from our expectations.

In this eight-week lab, we open up a classic design brief – clock, timer, timepiece – and transform it into experimental time periods that transcend traditional linear concepts. The aim is to develop interfaces that allow time to be experienced as a simultaneous, reactive and non-linear phenomenon. Time is not only measured, but also shaped: it takes place simultaneously, reacts live and breaks away from expectations of a continuous, predictable sequence.

The methodological guiding principle is based on three central concepts from the Motion Experience Lab. Nowness, liveness and simultaneity: Nowness refers to the fleeting moment that cannot be stored, but only experienced; liveness describes the active presence in the now, which exists exclusively in real time; it is the tangible reaction of a system to the now. Simultaneity opens up the possibility of perceiving several layers of time at once, be it in a glance, a sound or an interface, making simultaneous processes tangible.

The laboratory acts as a bridge between typographic materiality and real-time systems (Type “n” Tech). It combines methods from media art, moving image design, interactive media, typography and post-digital aesthetics. Type becomes the surface of time: it responds to input, changes dynamically, ‘breathes’ and visualises the flow of time. Technical systems – sensors, data streams, networks, algorithms – enable the implementation of these concepts in real time, merging digital precision with material haptics.

The aim is to explore experimental space-time complexities and translate them into form, function and experience. The result is a set of experimental time visualisations in the form of post-digital artefacts: unconventionally designed, ‘messy’ timers and clocks that oscillate between motion design, interaction and physical computing.

The output consists of interactive timers and clocks, typographic motion experiments, hybrid installations and live performances with real-time interaction – all characterised by a connection between typographic materiality, technical systems and post-digital hybridity.

 


Note: The first two weeks starting on 13 October, the project will take place daily together with the Open Design Module from Code&Context. (Participation is mandatory!) The project will then continue twice a week between 10 a.m. and 3 p.m. on Tuesdays and Thursdays in R240 (till 22 November) and by arrangement.

Outlook: There is a possibility to show the installations as part of an exhibition at the 39th CCC in Hamburg (39C3). This would require being present and available between Christmas and New Year.

 


Beschreibung - DE

MXL: No Time is Now-Type ’n’ Tech Designlabor

______________________________________
Nowness. Liveness. Gleichzeitigkeit.

Wie lassen sich in 8 Wochen parallele Zeitschichten, asynchrone Momente und flüchtige Präsenz in unklassischen Formen einer post-digitalen Uhr/Timer-Intervention sichtbar machen?

Ein klassischer Gestaltungsauftrag – Uhr, Timer, Zeitmesser – wird geöffnet, verdreht, fragmentiert.
Wir bauen Interfaces für Zeit, die nicht linear ist.
Zeit, die gleichzeitig stattfindet.
Zeit, die live reagiert.
Zeit, die sich von unseren Erwartungen löst.

In diesem achtwöchigen Labor öffnen wir einen klassischen Gestaltungsauftrag – Uhr, Timer, Zeitmesser – und transformieren ihn in experimentelle Zeiträume, die traditionelle lineare Konzepte überschreiten. Ziel ist es, Interfaces zu entwickeln, die Zeit als simultanes, reaktives und nicht-lineares Phänomen erfahrbar machen. Zeit wird dabei nicht nur gemessen, sondern gestaltet: sie findet gleichzeitig statt, reagiert live und löst sich von den Erwartungen an eine kontinuierliche, berechenbare Abfolge.

Die methodische Leitidee stützt sich auf drei zentrale Konzepte aus dem Motion Experience Lab. Nowness, Liveness und Gleichzeitigkeit: Nowness bezeichnet den flüchtigen Moment, der nicht gespeichert, sondern nur erlebt werden kann; Liveness beschreibt die aktive Präsenz im Jetzt, die ausschließlich in Echtzeit existiert; sie ist die spürbare Reaktion eines Systems auf das Jetzt. Gleichzeitigkeit eröffnet die Möglichkeit, mehrere Zeitschichten gleichzeitig wahrzunehmen, sei es in einem Blick, einem Klang oder einem Interface, wodurch simultane Abläufe erfahrbar werden.

Das Labor fungiert als Brücke zwischen typografischer Materialität und Echtzeit-Systemen(Type ‘n’Tech). Es kombiniert Methoden aus Medienkunst, Bewegtbildgestaltung, interaktiven Medien, Typografie und post-digitaler Ästhetik. Schrift wird zur Oberfläche der Zeit: sie reagiert auf Eingaben, verändert sich dynamisch, „atmet“ und visualisiert den Fluss der Zeit. Technische Systeme – Sensoren, Datenströme, Netzwerke, Algorithmen – ermöglichen die Umsetzung dieser Konzepte in Echtzeit, wodurch digitale Präzision mit materieller Haptik verschmilzt.

Das Ziel besteht darin, experimentelle Raum-Zeit-Komplexitäten auszuloten und diese in Form, Funktion und Erfahrung zu übersetzen. Ergebnis ist ein Set experimenteller Zeitvisualisierungen in Form post-digitaler Artefakte: unklassisch gestaltete, “messy” Timer und Uhren, die zwischen Motion Design, Interaction und Physical Computing oszillieren.

Als Output entstehen interaktive Timer und Uhren, typografische Motion-Experimente, hybride Installationen sowie Live-Performances mit Echtzeit-Interaktion – alles geprägt von einer Verbindung zwischen typografischer Materialität, technischen Systemen und post-digitaler Hybridität.

Wichtiger Hinweis: Die ersten zwei Wochen ab 13.10. findet das Projekt täglich zusammen mit Open Design Modul von Code& Context statt. (Teilnahme ist verpflichtend!) Weiter findet das Projekt 2x wöchentlich zwischen 10-15Uhr dienstags und donnerstags in R240 (bis 22.11.) statt; und nach Absprache. 

Ausblick: Es besteht die Möglichkeit die finalen Installationen im Rahmen einer Ausstellung beim 39. CCC in HH (39C3) zu zeigen. Hierfür besteht die Notwendigkeit zwischen Weihnachten und Neujahr anwesend und verfügbar zu sein. 

Timeframe
13.10.2025 —
21.12.2025
Meeting Times
Tue 10:00 — 16:00
Thu 10:00 — 16:00
Areas of Expertise
Meeting Location
240
Spots
20
Priority by Semesters
High Semesters applicants are preferred.
Cooperation with the partner
In collaboration with the Code and Context BA programme (first 2 block weeks)/ Supported (partly) by Diego Alatorre (UNAM/Mex)
Course Number
2542