The Art of Storytelling
Timeframe
11.11.2024 —
15.11.2024
Meeting Times
Daily 10:00 — 16:00
Description - EN

“Humans are not ideally set up to understand logic. They are ideally set up to understand stories.”
Roger C. Shank

As designers, we have to be convincing with our design proposals, strategies or approaches. We have to successfully represent them to professors, clients and superiors. No matter how good our design is, if it’s not bought, it’s worth nothing. Particularly in service design, where the result of our design is not always immediately apparent, convincing presentation plays a special role.
In this project, we look at successful storytelling. Together, we will look at why stories have so much more impact than logic. We will get to know the most important elements of a story and transfer them to common formats in everyday design, such as presentations. We collect data together through qualitative design research and let the users speak for us, for example by conducting spontaneous street interviews, making self-observations or using shadowing. We then condense, interpret and visualize the collected information in order to derive design strategies and tell them in captivating stories.
Anyone who wants to hold their own in the day-to-day work of a service design agency should not miss out on this project.
Simone Fahrenhorst, KISD alumna, has worked in design agencies for over 10 years, most recently as Design Lead at IDEO before setting up her own business as a service designer.

Beschreibung - DE

“Humans are not ideally set up to understand logic. They are ideally set up to understand stories.”
Roger C. Shank

Als Designer*innen müssen wir überzeugen, mit unseren Gestaltungsvorschlägen, Strategien oder Vorgehensweisen. Wir müssen sie gegenüber Professor*innen, Kund*innen und Vorgesetzten erfolgreich vertreten. Egal wie gut unser Design ist, wenn es nicht gekauft wird, ist es nichts wert. Gerade im Service Design, in dem das Ergebnis unserer Gestaltung nicht immer unmittelbar grei ar ist, spielt daher die überzeugende Präsentation eine besondere Rolle. In diesem Projekt setzen wir uns mit erfolgreichem Storytelling auseinander. Wir betrachten gemeinsam, warum Geschichten so viel mehr Wirkungskraft haben, als Logik. Wir lernen die wichtigsten Elemente einer Geschichte kennen und übertragen diese auf gängige Formate im Designalltag, wie beispielsweise Präsentationen. Wir erheben gemeinsam Daten durch qualitative Design Forschung und lassen die Nutzer*innen für uns sprechen, zum Beispiel indem wir spontane Straßeninterviews durchführen, Selbstbeobachtungen machen oder Shadowing nutzen. Anschließend verdichten, interpretieren und visualisieren wir die gesammelten Informationen, um Designstrategien daraus abzuleiten und sie in fesselnden Stories zu erzählen. Wer sich im Alltag einer Service Design Agentur behaupten will, sollte sich dieses Projekt nicht entgehen lassen. Simone Fahrenhorst, KISD Alumna, hat über 10 Jahre in Designagenturen gestaltet, zuletzt als Design Lead bei IDEO, bevor sie sich als Service Designerin selbständig gemacht hat.

Timeframe
11.11.2024 —
15.11.2024
Meeting Times
Daily 10:00 — 16:00
Areas of Expertise
Meeting Location
243
Spots
15
Priority by Semesters
High Semesters applicants are preferred.
Course Number
1886