Lecturers
Lena Renz
- Lena Renz
- This user does (probably) not have a spaces-account.
Dzennifer Zachlod
- Dzennifer Zachlod
- This user does (probably) not have a spaces-account.
Timeframe
24.11.2025 —
5.12.2025
5.12.2025
Meeting Times
Daily 10:00 — 17:00
Description - EN
The virtual realm works as a catalyst for the sexualized and standardized body. Detached from materiality, digital gender becomes an expression of anonymous fantasies and idealizations of female and male stereotypical attributes. Busty women and hyberbuffed male Gangsters move through the digital cities of GTA in bumpy-athletic motion, while online phenomena like meme culture represent supposedly female character traits / presence through cute little hamsters, sad baby cats and domestic tradwife lifestyle.
In this project, we want to dissect inherent (power) structures to rewind and unfold the spectrum of gender and self-expression. Audiovisual media will be the tool to liberate gender from our organic enclosures and break with social norms.
(How) can gender be represented in digital space without showing a body? In what ways can we define, communicate and represent our identity through fluid images, sounds and digital concepts?
The participants of this project will develop their individual critical-artistic answers to these questions through open discussions, inspiration and experimentation. While aiming for a virtual approach, the implementation can include all tools on the audiovisual palette, for example 3D software (e.g. DAZ3D, a beginner-friendly character tool), AI models, sound, performance, projection mapping, video, coding, etc.
Beschreibung - DE
Die virtuelle Welt funktioniert als Katalysator für den sexualisierten und standardisierten Körper. Losgelöst von der Materialität wird das digitale Geschlecht zum Ausdruck anonymer Fantasien und Idealisierungen stereotyper weiblicher und männlicher Attribute. Vollbusige Frauen und hypermuskulöse männliche Gangster bewegen sich in holprigen Bewegungen durch die digitalen Städte von GTA, während Online-Phänomene wie die Meme-Kultur vermeintlich weibliche Charaktereigenschaften/Präsenz durch niedliche kleine Hamster, traurige Babykatzen und den Lebensstil einer traditionellen Hausfrau repräsentieren.
In diesem Projekt wollen wir diese inhärente (Macht-)Struktur analysieren, um das Spektrum von Geschlecht und Selbstdarstellung zurückzuspulen und zu entfalten. Audiovisuelle Medien werden das Werkzeug sein, um Geschlechter aus ihren organischen Begrenzungen zu befreien und mit sozialen Normen zu brechen.
(Wie) kann Geschlecht im digitalen Raum dargestellt werden, ohne einen Körper zu zeigen? Auf welche Weise können wir unsere Identität durch Bilder, Töne und digitalen Konzepten definieren, kommunizieren und darstellen?
Die Teilnehmer dieses Projekts werden individuelle kritisch-künstlerischen Antworten auf diese Fragen entwickeln, durch offene Diskussionen, Inspiration und Experimente. Ein virtueller Ansatz der Projektrealisierung wird angestrebt. Die Umsetzung kann somit alle Werkzeuge der audiovisuellen Palette umfassen, zum Beispiel 3D-Software (z. B. DAZ3D, ein anfängerfreundliches Charakter-Tool), KI-Modelle, Ton, Performance, Projektionsmapping, Video, Programmierung usw.
Timeframe
24.11.2025 —
5.12.2025
5.12.2025
Meeting Times
Daily 10:00 — 17:00
Areas of Expertise
Master Cluster(s):
Meeting Location
125
Spots
15
Priority by Semesters
High Semesters applicants are preferred.
Course Number
2457