Dark Ecology: Artificial Nature
Timeframe
17.10.2023 —
6.02.2024
Meeting Times
Tue 11:00 — 15:00
Thu 13:00 — 15:00
Description - EN

According to Timothy Morton, there is nothing artificial that is not enmeshed with nature – and nature cannot be understood as something separate from our artificial creations. As humans, however, we struggle to grasp this mesh, as it manifests on different scales of time and space. To see across these scales, we might need new forms of representation: “We have only to speed up our sense of time to see how strange life forms are. They arise, flicker, and vanish. Plants and fungi do move, like animals in slow motion (think of a sunflower). If you read Darwin, the strongest thing you take away is a feeling of time-lapse.”

This project is inspired by the idea of the botanical garden. It draws on its concept of “science and pleasure,” on human-made nature, and modernity’s obsession with taxonomies that bring order to the strangeness of the world. It uses generative artificial intelligence to explore different scales of ecological thought, experimenting with time-lapses and latent spaces, custom AI models, and the tools and techniques that bring AI images into space and motion. We will try to approach the paradoxes within artificial intelligence, its roots in classification and optimization, its failings in addressing the climate crisis, and its potential to create new ecologies.

In loose collaboration with the motion design and animation students of Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (Prof. Thomas Hawranke, PhD), we construct artificial natures and natural machinery. Our goal is creating an experimental botanical garden that can be exhibited together.

Beschreibung - DE
Nach Timothy Morton gibt es nichts Künstliches, das nicht mit der Natur verflochten ist – während Natur nicht getrennt von unseren künstlichen Schöpfungen verstanden werden kann. Als Menschen fällt es uns schwer, diese Verflechtung zu begreifen, da sie sich auf unterschiedlichen Maßstäben von Zeit und Raum manifestiert. Um über diese Maßstäbe hinweg wahrnehmen zu können, brauchen wir vielleicht neue Formen der Darstellung: "Wir müssen nur unser Zeitempfinden beschleunigen, um zu sehen, wie seltsam Lebensformen sind. Sie entstehen, flackern und verschwinden. Pflanzen und Pilze bewegen sich, wie Tiere in Zeitlupe (man denke an eine Sonnenblume). Wenn man Darwin liest, nimmt man vor allem das Gefühl des Zeitraffers mit". Dieses Projekt ist von der Idee des botanischen Gartens inspiriert. Es stützt sich auf die dazugehörige Idee von "science and pleasure", auf die Konstruiertheit von Natur und den Versuch der Moderne, mit Taxonomien Ordnung in die Unordnung der Welt zu bringen. Wir nutzen generative künstliche Intelligenz, um die verschiedenen Maßstäbe ökologischen Denkens zu betrachten und experimentieren mit Zeitraffern und „latent spaces“, eigenen KI-Modellen und den Werkzeugen, die KI-Bilder in Raum und Bewegung bringen. Wir werden versuchen, uns den Paradoxien des KI-Diskurses zu nähern, die Rolle von Klassifizierung und Optimierung zu beleuchten, uns dem Versagen von KI widmen, der Klimakrise etwas entgegen zu setzen. Schließlich werden wir das Potenzial von KI ausloten, neue Ökologien zu schaffen. In loser Zusammenarbeit mit den Motion-Design- und Animationsstudierenden der Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (Prof. Thomas Hawranke, PhD) konstruieren wir künstliche Naturen und natürliche Maschinen. Unser Ziel ist es, einen experimentellen botanischen Garten zu schaffen, der gemeinsam ausgestellt werden kann.
Timeframe
17.10.2023 —
6.02.2024
Meeting Times
Tue 11:00 — 15:00
Thu 13:00 — 15:00
Meeting Location
125
Spots
12
Priority by Semesters
High Semesters applicants are preferred.
Cooperation with the partner
Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
Course Number
1029