Data and also artificial intelligence (AI) are playing an increasingly important role in almost all areas of science, industry and society. Understanding and competence in dealing with data and AI are essential key skills that are required of graduates in all disciplines and industries.
In the DAILi course, students receive an introduction to the basics of AI and, in an accompanying practical project, together with other students from TH Köln, deal theoretically and practically with the application of AI in data provision, preparation, analysis, interpretation, classification, publication and archiving. As part of this DAILi course, students can acquire practice- and research-oriented data and AI literacy skills over the course of a summer semester.
The course is divided into seven modules in which the topics of advanced data literacy and the basics of the AI ​​competency areas are worked on. Based on the flipped classroom model, participants receive materials to work on independently between classroom sessions and self-study phases and address current issues in exchange with students from different faculties. An opening and closing event form the framework of the course.
Working on research-related questions and case studies from various application areas and research disciplines such as economics, medicine and environmental sciences enables participants to test and deepen their skills in practice-relevant contexts. The use of AI tools and programming languages ​​such as Python are an integral part of the course in order to transfer the theoretical content directly into practice. Participants deal with ethical and social aspects of AI and discuss the challenges and opportunities of these technologies.
This project can be credited towards the TH Köln Data Literacy Certificate.
Daten und auch Künstliche Intelligenz (KI) spielen in fast allen Bereichen von Wissenschaft, Industrie und Gesellschaft eine immer stärkere Rolle. Das Verständnis und die Kompetenz im Umgang mit Daten und KI stellen wesentliche Schlüsselfähigkeiten dar, die von Absolvent*innen in aller Disziplinen und Branchen gefordert werden.
Im Kurs DAILi erhalten die Studierenden eine Einführung in die Grundlagen der KI und setzen sich in einem begleitenden Praxisprojekt gemeinsam mit anderen Studierenden der TH Köln theoretisch und praktisch mit der Anwendung von KI in der Datenbereitstellung, -aufbereitung, -analyse, -interpretation, -einordnung, -publikation und -archivierung auseinander. Im Rahmen dieses DAILi-Kurses können Studierende im Laufe eines Sommersemesters praxis- und forschungsorientierte Data- und AI-Literacy-Kompetenzen erwerben.
Der Kurs ist in sieben Module unterteilt, in denen die Themen der fortgeschrittenen Datenkompetenz und die Grundlagen der AI-Kompetenzbereiche erarbeitet werden. In Anlehnung an das Flipped-Classroom-Modell erhalten die Teilnehmenden zwischen den Präsenz-Terminen und Selbstlernphasen Materialien zur selbständigen Bearbeitung und thematisieren aktuelle Fragestellungen im Austausch mit Studierenden unterschiedlicher Fakultäten. Eine Auftakt- sowie eine Abschlussveranstaltung bilden den Rahmen des Kurses.
Die Bearbeitung foschungsnaher Fragestellungen und Fallstudien aus verschiedenen Anwendungsbereichen und Forschungsdisziplinen wie Wirtschaft, Medizin und Umweltwissenschaften ermöglicht den Teilnehmenden, ihre Fähigkeiten in praxisrelevanten Kontexten zu erproben und zu vertiefen. Der Einsatz von KI-Tools und Programmiersprachen wie Python sind integraler Bestandteil des Kurses, um die theoretischen Inhalte unmittelbar in die Praxis zu überführen. Die Teilnehmenden setzen sich dabei mit ethischen und gesellschaftlichen Aspekten von KI auseinander und diskutieren die Herausforderungen und Chancen dieser Technologien.
Dieses Projekt kann für das Data Literacy Zertifikat der TH Köln kreditiert werden.