Against the backdrop of the current hype surrounding the latest generation of AI-based image and text generators, we want to ask in this seminar about the conceptual criteria, technical realization possibilities, design potentials and social implications of “design machines”. This is to be understood as any real or conceivable artificial apparatus or procedure that is capable of solving certain design tasks without being subject to targeted human control.
The goal of the seminar is on the one hand to develop a common understanding of the technical functionality and limits as well as the social preconditions and effects of the currently most important computational approaches in this area, which can provide the basis for a mature and critical approach to the corresponding technologies. On the other hand, this discussion is to be supplemented and framed by further questions, among others, about the general role of technical artifices, formalisms and aids in design, as well as the nature and logic of creative processes in general.
Central discussion results of the seminar are to be recorded, among other things, in the form of a jointly compiled glossary with critical key points on the topic.
Kick-off (online): Wed, 18 Nov 2023, 3-5 p.m. via Zoom
Meeting 1 (online):Â Fri, 24 Nov 2023, 2-5 p.m. via Zoom
Meeting 2 (online):Â Fri., 01 Dec 2023, 2-5 p.m.via Zoom
Meeting 3 (block in presence/KISD, room 243):
Fri, 15 Dec 2023, 2-5 p.m.
Sat, 16 Dec 2023, 10 a.m.-5 p.m. (with 1h lunch break)
Meeting 4 (online):Â Fri, 05 Jan 2024, 14-17 h via Zoom
Meeting 5 (block in presence/KISD, room 243):
Fri, 12 Jan 2024, 2-5 p.m.
Sat, 13 Jan 2024, 10 a.m.-5 p.m. (with 1h lunch break)
Meeting 6 (online):Â Fri, 19 Jan 2024, 2-5 p.m. via Zoom
Vor dem Hintergrund des aktuellen Hypes um die jüngste Generation KI-basierter Bild- und Textgeneratoren wollen wir in diesem Seminar nach den konzeptionellen Kriterien, technischen Realisierungsmöglichkeiten, gestalterischen Potenzialen und sozialen Implikationen von "Designmaschinen" fragen. Verstanden werden soll darunter jede reale oder denkbare künstliche Apparatur oder Prozedur, die bestimmte Gestaltungsaufgaben zu lösen vermag, ohne dabei einer gezielten menschlichen Steuerung zu unterliegen.
Ziel des Seminars ist es dabei einerseits, ein gemeinsames Verständnis der technischen Funktionsweise und Grenzen sowie der gesellschaftlichen Voraussetzungen und Wirkungen der gegenwärtig wichtigsten computationalen Ansätze in diesem Bereich zu erarbeiten, welche die Grundlage für einen mündigen und kritischen Umgang mit den entsprechenden Technologien bieten kann. Diese Auseinandersetzung soll andererseits ergänzt und gerahmt werden von weitergehenden Fragen u.a. nach der allgemeinen Rolle von technischen Kunstgriffen, Formalismen und Hilfsmitteln im Gestalten sowie dem Wesen und der Logik gestalterischer Schaffensprozesse überhaupt.
Zentrale Diskussionsergebnisse des Seminars sollen u.a. in Form eines gemeinsam ausgearbeiteten Glossars mit kritischen Stichpunkten zum Thema festgehalten werden.