„Ich bin großartig! Stell mich ein!“
Timeframe
11.11.2024 —
23.11.2024
Meeting Times
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Description - EN

Every advertisement claims that the product it promotes is the best of its kind and urges you to purchase it. Since this selfish intent would be too arbitrary even for the marketing of consumer goods, advertising (according to Roland Barthes) uses a second level of communication, where it stages “the spectacle of a world” in which it seems “natural” to buy the respective product (for example, a world of sensuality in the case of ice cream). But what about a written job application that aims to present you in the best possible light? It is different and similar at the same time. Just like a TV spot for a sports car, it is an “audience-means-calculus,” designed to evoke a positive fantasy in a “decision-maker” through the form of impersonal communication (…) Without delving further into details: In our project, we learn to understand and execute our applications as design projects for the purpose of career development. Good luck!

Daily meetings will be coordinated throughout the project.

Beschreibung - DE

Jedes Werbemittel sagt, das Produkt, für das es wirbt, sei das Beste seiner Art und fordert zu seinem Kauf auf. Da diese eigennützige Finalität sogar zur Vermarktung von Konsumgütern zu beliebig wäre, verwendet die Werbung (so Roland Barthes) eine zweite Mitteilungsebene, auf der sie „das Schauspiel einer Welt“ inszeniert, in der es „natürlich“ erscheint, dass jeweilige Produkt zu kaufen (etwa eine Welt der Sinnlichkeit im Fall von Speiseeis). Aber wie verhält es sich bei einer schriftlichen Bewerbung um einen Arbeitsplatz, die Sie als Person in das rechte Licht rücken soll? Anders und ähnlich zugleich. Genau wie etwa ein TV Spot für einen Sportwagen ist sie ein „Adressaten-Mittel-Kalkül“, das in Form nicht-persönlicher Kommunikation bei einem „Entscheider“ eine positive Fantasie wecken soll … Um hier nicht weiter ins Detail zu gehen: In unserem Projekt lernen wir, die je eigene Bewerbung zum Zweck der Karrieregestaltung als ein Designprojekt zu verstehen und durchzuführen. Viel Erfolg!

Tägliche Treffen werden im Projektverlauf abgestimmt.

Timeframe
11.11.2024 —
23.11.2024
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Areas of Expertise
Meeting Location
Online course
Spots
15
Priority by Semesters
High Semesters applicants are preferred.
Course Number
1986